Élménybeszámoló a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljáról
A Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja minden évben fontos találkozóhelye a határon túli magyar színházi életnek. Idén bár a nulladik napot kihagytam, a megnyitón már ott lehettem.

Eperjes Károly ünnepi beszéde a magyar nyelv sokszínűségét méltatta – szerinte 36 különböző szavunk van a „haladásra”. Ez a nyelvi árnyaltság visszatükröződött a fesztivál előadásaiban is: formailag és témában egyaránt.
Bajnokok bajnoka – Papp Laci
Elsőként a Bajnokok bajnoka – Papp Laci című előadást láttam.
Kérjük, kövess minket ezeken a felületeinken is:
youtube.com/@kultkocsmamumag2597
Dimash elérhetőségei
Linkek:
Emberi oldal
A darab a sportlegenda emberi oldalát mutatta be, miközben a tisztesség és múlt örökségéről szólt.
Személyes jelentés
Mivel a fiam éppen akkor egy franciaországi bajnokságon versenyzett, az előadás különösen személyes jelentést kapott számomra.
“OLTSD VELÜNK SZOMJADAT!”
Magazinunk anyagainak elkészítéséhez, oldalaink fejlesztéséhez támogatókat keresünk!
“Kortyolj belénk!”
Szívemnek gyöngyház
Másnap a Szívemnek gyöngyház következett – Vidnyánszky Attila rendezésében, Polyák Anitával.
János vitéz
A János vitéz monodráma formában is működött: karakterváltásai, lírai elemei különleges színházi élményt adtak.
A hiány vizuális szimbóluma
Az előadás után az üres rendezvénysátor számomra a hiány vizuális szimbólumává vált.
Ez a hiányélmény többször is visszatért
Mentális hanyatlás
A Kolozsvári Állami Magyar Színház Az anya című előadása megrendítően ábrázolta a mentális hanyatlást, az anyaság és identitás elvesztését.
Elszigeteltség
Mrożek Emigránsai két férfi elszigeteltségét és a kapcsolódás nehézségeit mutatta be – egyre szűkülő térben, egyre mélyülő magányban.
www.kultkocsma.hu
Alapítók:
CSALA SÁNDOR BENJÁMIN/BENI
Visnyei Ferenc/Visó
Veszteség érzete
A Szabadkai Kosztolányi Dezső Színház Angyalok a lombok között című előadása formanyelvileg újított: asszociatív képek és gesztusszínházi elemek között folyamatosan jelen volt a veszteség érzete.
Újrakezdés
Ezt a fájdalmas témát vitte tovább a Kassai Thália Színház Egyasszony című előadása is, amelyben Tenki Réka visszafogott, mégis mély alakítása az anyai gyászról és újrakezdésről szólt.
Egzisztenciális tehetetlenség
A Komáromi Jókai Színház A per című Kafka-adaptációja az egzisztenciális tehetetlenséget tárta fel.
Társadalmi értékvesztés
Az Újvidéki Színház Az öngyilkos sötét humorral reflektált a társadalmi értékvesztésre, egyszerre nevettetve és nyugtalanítva a nézőt.
Hiány és a jelenlét
A fesztivál előadásai közös tapasztalattá szőtték a hiány és a jelenlét élményét.
Szeretet
Miközben fájdalmas emberi történeteket meséltek el, finoman, mégis határozottan mutatták meg: a szeretet – legyen az anyai, emlékező, közösségi vagy színpadi – képes gyógyítani, és új értelmet adni mindannak, amit elveszettnek hittünk.
Szakál Magdolna