Kezdőlap Film- és színházművészet Hiány és jelenlét – Színházi pillanatok Kisvárdáról

Hiány és jelenlét – Színházi pillanatok Kisvárdáról

146
0
Élménybeszámoló a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiváljáról

A Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja minden évben fontos találkozóhelye a határon túli magyar színházi életnek. Idén bár a nulladik napot kihagytam, a megnyitón már ott lehettem.

Hiány és jelenlét – Színházi pillanatok Kisvárdáról
“… a szeretet – legyen az anyai, emlékező, közösségi vagy színpadi – képes gyógyítani, és új értelmet adni mindannak, amit elveszettnek hittünk…”/Fotó és szöveg:Szakál Magdolna

 

 

Eperjes Károly ünnepi beszéde a magyar nyelv sokszínűségét méltatta – szerinte 36 különböző szavunk van a „haladásra”. Ez a nyelvi árnyaltság visszatükröződött a fesztivál előadásaiban is: formailag és témában egyaránt.

 

 

Bajnokok bajnoka – Papp Laci

Elsőként a Bajnokok bajnoka – Papp Laci című előadást láttam.

Kérjük, kövess minket ezeken a felületeinken is:

youtube.com/@kultkocsmamumag2597

 

 

 

 

Dimashunk ma 27 éves!

 

 

 

Emberi oldal

A darab a sportlegenda emberi oldalát mutatta be, miközben a tisztesség és múlt örökségéről szólt.

Személyes jelentés

Mivel a fiam éppen akkor egy franciaországi bajnokságon versenyzett, az előadás különösen személyes jelentést kapott számomra.

“OLTSD VELÜNK SZOMJADAT!”

 

Magazinunk anyagainak elkészítéséhez, oldalaink fejlesztéséhez támogatókat keresünk!

 

“Kortyolj belénk!”

 

 

Szívemnek gyöngyház

Másnap a Szívemnek gyöngyház következett – Vidnyánszky Attila rendezésében, Polyák Anitával.

János vitéz

A János vitéz monodráma formában is működött: karakterváltásai, lírai elemei különleges színházi élményt adtak.

Eperjes-interjú – „Vissza kellene találnunk a szavainkhoz”

 

A hiány vizuális szimbóluma

Az előadás után az üres rendezvénysátor számomra a hiány vizuális szimbólumává vált.

Ez a hiányélmény többször is visszatért

Mentális hanyatlás

A Kolozsvári Állami Magyar Színház Az anya című előadása megrendítően ábrázolta a mentális hanyatlást, az anyaság és identitás elvesztését.

 

 

 

Elszigeteltség

Mrożek Emigránsai két férfi elszigeteltségét és a kapcsolódás nehézségeit mutatta be – egyre szűkülő térben, egyre mélyülő magányban.

www.kultkocsma.hu

Alapítók:

CSALA SÁNDOR BENJÁMIN/BENI

Visnyei Ferenc/Visó

 

Veszteség érzete

A Szabadkai Kosztolányi Dezső Színház Angyalok a lombok között című előadása formanyelvileg újított: asszociatív képek és gesztusszínházi elemek között folyamatosan jelen volt a veszteség érzete.

Újrakezdés

Ezt a fájdalmas témát vitte tovább a Kassai Thália Színház Egyasszony című előadása is, amelyben Tenki Réka visszafogott, mégis mély alakítása az anyai gyászról és újrakezdésről szólt.

Egzisztenciális tehetetlenség

A Komáromi Jókai Színház A per című Kafka-adaptációja az egzisztenciális tehetetlenséget tárta fel.

Társadalmi értékvesztés

Az Újvidéki Színház Az öngyilkos sötét humorral reflektált a társadalmi értékvesztésre, egyszerre nevettetve és nyugtalanítva a nézőt.

Hiány és a jelenlét

A fesztivál előadásai közös tapasztalattá szőtték a hiány és a jelenlét élményét.

Szeretet

Miközben fájdalmas emberi történeteket meséltek el, finoman, mégis határozottan mutatták meg: a szeretet – legyen az anyai, emlékező, közösségi vagy színpadi – képes gyógyítani, és új értelmet adni mindannak, amit elveszettnek hittünk.
Szakál Magdolna

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét