Kezdőlap Ipar-, és népművészet Budapesten a koreai udvari hímzés mesterművei

Budapesten a koreai udvari hímzés mesterművei

113
0
Királyi jelképek, mágikus motívumok és buddhista szimbólumok a Koreai Kulturális Központ új kiállításán

A koreai hagyományos hímzés művészetével ismerkedhetnek meg a látogatók a budapesti Koreai Kulturális Központ április 4-én nyíló kiállításán. Lee Jungsook (Í Dzsongszuk) dél-koreai iparművész önálló kiállítása nem csupán egy különleges tradicionális mesterségbe enged betekintést, hanem a Csoszon-kori társadalmi viszonyokat is közelebb hozza a látogatókhoz.

 

 

​Budapesten a koreai udvari hímzés mesterművei // Királyi jelképek, mágikus motívumok és buddhista szimbólumok a Koreai Kulturális Központ új kiállításán
Lee több mint negyven éve foglalkozik hímzéssel, és pályafutása során eredeti művészi világot teremtett: a hagyományos koreai hímzést modern érzékenységgel és kifejezésekkel gazdagítva nemzetközi elismerést szerzett/Fotó: Koreai Kulturális Központ, Hirling Bálint

 

 

Koreai királyi udvar

A koreai királyi udvar eleganciája és a hagyományos hímzés művészete elevenedik meg a budapesti Koreai Kulturális Központ legújabb kiállításán, amely április 4-től három hónapon át várja az érdeklődőket.

 

 

 

Modern esztétika

A tárlat Lee Jungsook (Í Dzsongszuk) iparművész alkotásait mutatja be, aki több mint négy évtizedes pályafutása során a hagyományos koreai hímzés finom művészetét modern esztétikával ötvözte.

 

Színházi előadás az öngyilkosság megelőzéséről

 

Királyi viseletek

A kiállításon több mint harminc egyedi műalkotás tekinthető meg, köztük királyi viseletek, paravánok, csomagoló kendők (bodzsági), függődíszek (norige) és buddhista szimbólumokat ábrázoló hímzések.

 

Kérjük, kövess minket ezeken a felületeinken is:

youtube.com/@kultkocsmamumag2597

 

 

 

 

 

Dimashunk ma 27 éves!

 

 

Csoszon-dinasztia

Az aprólékos öltések és élénk színviláguk révén ezek az alkotások a Csoszon-dinasztia (1392–1897) udvari kultúrájába és a koreai népi hiedelemvilágba is betekintést nyújtanak.

 

 

A víz különféle arcait mutatja be az A.P.Art Gallery új kiállítása

 

Csoszon – egy korszak, amely meghatározta Korea kultúráját

Több mint ötszáz éven át

A Csoszon-dinasztia több mint ötszáz éven át határozta meg Korea társadalmi, politikai és kulturális fejlődését.

 

 

Hímzés virágzása

Ez az időszak nemcsak a konfucianizmus elterjedését hozta magával, hanem a művészetek, köztük a hímzés virágzását is.

 

 

“OLTSD VELÜNK SZOMJADAT!”

 

Magazinunk anyagainak elkészítéséhez, oldalaink fejlesztéséhez támogatókat keresünk!

 

“Kortyolj belénk!”

 

 

 

Díszítő hímzések

A koreai királyi udvari viseleteket és hagyományos használati tárgyakat díszítő hímzések a Csoszon-kori világba kalauzolnak.

 

Kelet-ázsiai viszonyulás

A tárlat a tárgyakhoz és a mesterségekhez való sajátos kelet-ázsiai viszonyulásról is mélyíti a látogatók ismereteit.

 

Kifejezőeszköz

Az udvari hímzés ebben az időszakban vált a hatalom és a társadalmi rang kifejezőeszközévé, miközben a mindennapi életben is egyre nagyobb szerepet kapott.

 

 

Szépművészeti Múzeum – A Munkácsy-kiállítást meghosszabbították

Kézműves művészetek

A Csoszon-kor hagyományai és esztétikai normái a mai napig hatással vannak a koreai vizuális kultúrára és kézműves művészetekre.

 

 

Hagyományos 

A Koreai Kulturális Központ korábbi kiállításain már több hagyományos koreai mesterséggel ismerkedhetett meg közelebbről a magyar közönség.

 

Koreai buddhista templomok

Legutóbb a koreai buddhista templomok és királyi paloták színes tartógerendáiról és ereszeiről ismerős tradicionális díszítés, a dáncsang művészete, valamint a koreai handzsi papírkészítés mestersége került bemutatásra Budapesten.

 

 

MVM DOME – Republic35 – “Egyszer én is hazatalálok…”

 

 

Meghatározó

A mostani tárlat a Csoszon-kor hímzőművészetére helyezi a hangsúlyt, amely szintén meghatározó szerepet játszott Korea kulturális örökségében.

 

 

 

 

A hímzés mint hatalmi szimbólum

Rang és hatalom

A koreai hímzés a társadalmi rang és hatalom megjelenítésének egyik legfontosabb eszköze volt a Csoszon-korban.

 

www.kultkocsma.hu

Alapítók:

CSALA SÁNDOR BENJÁMIN/BENI

Visnyei Ferenc/Visó

 

 

Alföldi Róbert rendezi a Szegedi Nemzeti új ősbemutatóját

 

Uralkodói tekintély

A királyi család és az udvari hivatalnokok viseletét hímzett sárkányok, főnixek, bazsarózsák és más szimbolikus minták díszítették, amelyek az uralkodói tekintélyt és az egyéni státuszt hangsúlyozták.

 

I Szongg

A kiállításon megcsodálható lesz I Szonggje, a Csoszon-dinasztia alapítójának ötkarmú sárkányhímzése, amely a dinasztia védelmező és hatalmi szerepét jelképezte.

 

 

 

Főnix motívum

A főnix motívumot a királyné viseletén láthatjuk, amely az előkelőség és méltóság megtestesítője volt.

 

Mitikus állatok

A katonai tisztviselők egyedi rangjelzéseit (hjungbe) tigrisek és más mitikus állatok hímzései díszítették, míg a civil hivatalnokok viseletén felhők és darvak jelentek meg.

 

 

 

Ceremóniák

Az esküvői öltözékek hímzései – például a hvarot, a királyi menyasszonyi ruha – szintén kiemelt szerepet kaptak a Csoszon-kori ceremóniákon.

 

Bodzsági: több mint egy kendő

Esztétikai tökély 

A bodzsági, azaz a koreai csomagoló kendő nem csupán egy praktikus textildarab, hanem a szerencse, a harmónia és az esztétikai tökély szimbóluma is.

 

 

 

Bodzsági művészet

A kiállítás külön szekcióban mutatja be a bodzsági művészetét, amely a mindennapi életben és az ünnepi alkalmak során egyaránt fontos szerepet játszott.

 

Modernitás

Lee Jungsook bodzsági munkái különösen figyelemre méltók: kortárs motívumokkal díszített, de hagyományos technikával hímzett textíliái egyszerre képviselik a tradíciót és a modernitást.

 

Sokkal mélyebb

A bodzsági eredetileg csomagolásra szolgált – ajándékozásra, szállításra, tárgyak megóvására –, de jelentése ennél sokkal mélyebb.

 

 

 

Szerencse

Kiejtésében hasonlít a bok szóra, amely koreaiul szerencsét vagy áldást jelent, ezért a koreai kultúrában a bodzsági használatának védelmező és pozitív energiát hordozó szerepet tulajdonítanak.

Cselekedet

A hangsúly a csomagolás és a körülzárás aktusán van: nem maga a bodzsági hoz szerencsét vagy kedvező körülményeket, hanem az a cselekedet, hogy valamit becsomagolnak vele.

 

 

Gyergyói mese és néhány fényes gomb is befigyelt

 

Jóakarat

Az e mögött álló szándék testesíti meg a bok fogalmát, amely a koreai hagyományokban a jóakarat és a védelem kifejezése.

 

 

Buddhista hímzések: spirituális üzenetek textílián

Szútra-részletek

A kiállítás egyik különlegessége a buddhista motívumokat bemutató hímzések, amelyek szútra-részleteket, lótuszvirágokat és bódhiszattvákat ábrázolnak.

 

 

Spirituális hagyományok

Ezek a művek a koreai buddhizmus spirituális hagyományait és vizuális kultúráját közvetítik.

 

Rituális textíliák

Ezeket a hímzéseket gyakran használták templomi dekorációként, imazászlóként vagy rituális textíliaként, amelyeket szertartások során alkalmaztak.

 

 

Carson: “Mindegyikőnknek van bőröndje…” – belenéztünk a Carson Comáéba, de Hegedűs Józsiéba is

 

Konfucianizmus

A Csoszon-korban, amikor a konfucianizmus volt az uralkodó ideológia, a buddhizmus háttérbe szorult, de továbbra is jelentős szerepet játszott a mindennapi vallásosságban és a művészetekben.

 

Fogadalmi tárgyak

A szerzetesek által készített buddhista hímzések különösen értékesek voltak, mivel ezek a darabok gyakran fogadalmi tárgyként készültek.

 

 

 

Kifinomultság

A kiállításon látható buddhista hímzések nemcsak a vallási szimbólumok gazdagságát tárják fel, hanem a koreai kézművesség technikai kifinomultságát is bemutatják.

 

Hit és a művészet

Az aprólékosan kidolgozott öltések, a szimbolikus színvilág és a finom selyemfonalakkal készült minták mind arról tanúskodnak, hogy a buddhista hímzés a hit és a művészet találkozásának egyik legszebb példája.

 

 

 

Lee Jungsook, a koreai hímzés nagykövete

Nemzetközi kiállítások

Lee Jungsook több mint négy évtizede foglalkozik hímzéssel, és művészetét már több mint negyven nemzetközi kiállításon bemutatta, többek között Németországban, Hollandiában és Törökországban.

Hitvilág tükre is…

„A koreai hímzés nem csupán dekoráció, hanem a történelem, a társadalmi státusz és a spirituális hitvilág tükre is”– vallja Lee.

 

 

 

Magyar közönség 

A művész célja, hogy a koreai hímzés esztétikáját és mély jelentéstartalmát a magyar közönség is felfedezze, és ezzel még szorosabb kulturális kapcsolat alakuljon ki Dél-Korea és Magyarország között.

 

John Vardar vs a Galaxis című flúgos űrparódia a hazai mozikban

 

Ingyenesen

A kiállítás 2025. április 4-től július 3-ig minden hétköznap 12-20 óra között ingyenesen látogatható a budapesti Koreai Kulturális Központban.

 


Fotók: Koreai Kulturális Központ, Hirling Bálint

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét