Nagyhét vasárnapján a Szegedi Nemzeti Színházzal közreműködésben tűzzük műsorra Szegezdi Róbertnek, a társulat tagjának rendezésében Michel de Ghelderode Barabbás című hangjátékát.
Szegezdi Róbertnek ez már a második rádiójáték rendezése a Szegedi Nemzeti Színházban. Korábban Valentyin Petrovics Katajev A kör négyszögesítése című műve került hangszalagra az irányításával.
A mostani nagyszabású produkcióban a prózatagozat szinte összes férfi tagja mellett Menczel Andrea és Tánczos Adrienne színművésznők is szerepet kaptak.
2023. Április 09. 19 óra
Szeged, Grand Café
Ghelderode (1898-1962), belga dramaturg. Drámája Krisztus utolsó földi óráinak szokatlan értelmezése. A színdarab eleje történelmi hűségre, realizmusra törekszik, majd az események előrehaladtával egyre inkább egy avantgárd szélsőséges látomás tárul elénk – Barabbás, a kegyetlen bűnöző szemszögéből, olykor felkavaróan hatásosan, nyugtalanító légkört teremtve.
A formátumos képekben bővelkedő, a krisztusi szeretetet és megbocsátást hirdető darab, ha formabontó eszközökkel is, a valódi hit mellett teszi le voksát. Noha a mi esetünkben hangjátékról van szó, az audió-hatás reményeink szerint igazi, színes-szélesvásznú élménnyel kényezteti el a hallgatókat.
„Ez egy emberi történet, nem katolikus példabeszéd. A Barabbás nem dogmatikus színház, nem akar sem oktatni, sem igét hirdetni. A Szegedi Nemzeti Színház prózai tagozatának hangjátéka profizmusában megidézi a rádiójátékok aranykorát. Ebben a műfajban az a rendkívül nehéz, hogy a színészek kizárólag a hangjukra hagyatkozhatnak, hiszen meg vannak fosztva minden más színészi eszköztől. A Barabbás olyan művészi teljesítmény mind a színészek, a rendező, a zeneszerző részéről, amiről csak szuperlatívuszokban lehet nyilatkozni.”/Varsányi Anna, dramaturg, drámaíró, műfordító Szegedi Nemzeti Színház
„Sokat és sokszor találkozhattunk irodalomban, színházban ezeknek a napoknak a vélt történéseivel, mégis új és erős anyag született, igényes kidolgozottsággal, élményszámba menő részletgazdagsággal. Különösen tetszett a jelenetek atmoszféráinak kidolgozottsága. Akusztikusan nagyon igényes szőnyegen mozoghattak a színészek ezekben a furcsa jelenetekben, amik talán csak a közös tudatalattinkban történhettek meg. Kitűnő a szereposztás.”/Egyed Attila, Jászai Mari-díjas színművész Vörösmarty Színház Székesfehérvár
„Hátborzongató és csodálatos! Teljesen a hatása alatt vagyok! Megrázó! Nagyszerű! És Kárász Zénó zseniális! Gratulálok! És nagyon köszönöm!”/Dr. Frank Emese, büntető bíró Szeged
„Izgalmas, élményszerű előadás! Ghelderode drámája gondolkodásra késztet, jelenünkben is felmerülő kérdései izgalmas kalandot ígérnek hallgatóságának. Mivel a rendező és a színészek nagyszerű és odaadó munkát végeztek, örömmel ajánlom figyelmükbe.”/Takács Kati, Jászai Mari-díjas, Érdemes művész Latinovits Színház Budaörs
„Úgy hihetnénk, hogy a hangjáték mint műfaj, mára idejétmúlt. A szegedi társulat hangjátéka ennek ellenkezőjét bizonyítja. A Barabbás súlyos drámaisága úgy nyomasztó, hogy mégis könnyeden sodor magával. Egyedülálló atmoszférájával időt ad gondolkodnunk, létjogosultságot adva annak a meggyőződésnek, hogy a világjárvány után – vagy közepette? – nem csak a könnyed szórakoztatásnak van helye.”/Szemenyei János, színművész, zeneszerző Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház
„Köszönöm a bennfentes élményt! Menjen az éterbe, jusson el mindenkihez, mert ez egy csoda!”/Szarka Fedor Guidó, képzőművész, grafikus, festő Győr
Grand Café Szeged,
Szegedi Nemzeti Színház