Kezdőlap Fotóművészet Látogatás a Hajnalpír Országában – Fotókiállítás a Koreai Császárság végnapjaiból

Látogatás a Hajnalpír Országában – Fotókiállítás a Koreai Császárság végnapjaiból

73
0

Látogatás a Hajnalpír Országában címmel Bozóky Dezső császári és királyi sorhajóorvos 1908-ban Koreában készült fotográfiáiból nyílt kiállítás csütörtökön a budapesti Kolta Galériában.

 

 

    A Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum és a Kolta Galéria közös kiállítási projektben dolgozza fel Bozóky Dezső (1871-1957) sorhajóorvos, fotográfus életművét – idézte fel a tárlat csütörtöki sajtóbemutatóján Katkó Tamás, a Kolta Galéria művészeti vezetője, a kiállítás kurátora.

 

Fajcsák Györgyi, a Hopp Ferenc Múzeum igazgatója hozzátette: Bozóky Dezső az Osztrák-Magyar Monarchia hajóorvosaként szolgált a Kelet-Mediterráneumban, majd 1907 és 1909 között a kelet-ázsiai vizeken.

Japán, koreai és kínai élményeiről Bozóky később egy magánkiadású útikönyvet is megjelentetett, számos vetített előadást tartott, sőt rádióműsorokban is beszélt az ázsiai kultúrákról, a magyar művelődéstörténetbe azonban csak az utóbbi években került be a neve, amikor megkezdődött életművének feldolgozása.

A Kolta Galériában először Bozóky Dezső Oszmán Birodalomban készített felvételeiből, majd kínai fotográfiáiból nyílt kiállítás, a mostani, koreai tárlat azonban sok szempontból még különlegesebb – hangsúlyozták a szervezők.

Kardos Tatjána sinológus emlékeztetett arra, hogy Bozóky Dezső a Koreai Császárság végnapjait dokumentálta fényképein: ez még az az időszak volt, amikor az orosz-japán háború után Japán már protektorátussá nyilvánította Koreát, de még nem annektálta.

Bozóky Dezső felvételei amatőr képek, nem dolgozott olyan drámai tömörítéssel, mint egy professzionális fotográfus, sokkal fontosabb volt számára a saját élmény rögzítése – jegyezte meg Kardos Tatjána. Mint hozzátette azonban, Bozóky éppen emiatt olyan dolgokat is megmutat, amelyeket profi fotósok nem, ezért felvételeinek dokumentumértéke sokkal magasabb.

Fajcsák Györgyi azt is kiemelte, hogy a 20. század elején a nyugat szemében Korea a két nagy birodalom, Japán és Kína között szinte “elsikkadó” kultúra volt, ezért jóval kevesebb útleírás és fotográfia maradt fenn Koreának ebből az időszakából, mint nagy szomszédaiból.

Bozóky fotográfiai anyaga is kettős képet mutat Kelet-Ázsiáról: ebben az időben Japánban már megindult a modernizáció, Korea még sokkal archaikusabb társadalom – fűzte hozzá Katkó Tamás.

Bozóky Dezső koreai fotóit dolgozza fel a Hopp Múzeum Ázsiai Történeti Fotográfiák című könyvsorozatának legutóbb napvilágot látott kötete is 153 fotóval, Csoma Mózes és Kardos Tatjána kísérőtanulmányaival együtt.

    A Látogatás a Hajnalpír Országában című kiállítás július 30-ig látogatható a Semmelweis utcai Kolta Galériában.

MTI/hoppmuseum.hu

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét