Miamiból két kupát is hazahozott… és még halmozza sikereit az ifjú tehetség
Valamikor régen, amikor utasként pattantam egy Kawasaki motorra, akkori barátom – később sógorom –, invitált meg erre, nem kellett könyörögnie. Bizony szembesültem azzal, hogy milyen csodás, felemelő egy kétkerekűn száguldozni. Éreztem, hogy megszűnt számomra minden akadály, nincs semmilyen korlát, nincs semmi sem, ami megállíthatna bennünket, csak a rendőr…
Egy MTI hír szerkesztése közben ragadta meg figyelmemet Kovács Bálint ifjú gyorsasági motoros – mert annyira feltűnő volt számomra kirívó tehetsége, egyre növekvő sikere, hogy nem mehettem el szó nélkül mellette. A H-Moto Team versenyzője örömmel vállalta el az interjút, hogy megossza velünk igazi pilótává válásnak történetét. A száguldó reménység, aki minden bizonnyal nem utasként lovagolt anno« első kis „paripáján”, hazánk egyik legnagyobb és egyik leggazdagabb múltú városában, királyi székhelyén, koronázóvárosában, Székesfehérváron született. 3 éve él itt szüleivel, és nővérével, aki ugyan nem sportolt versenyszerűen, de azért belekóstolt az úszásba. Már kicsi korában rabul ejtette a motorozás, sőt, azt erősítette a kultkocsmának, hogy valójában megfertőzte. Nem sokkal negyedik születésnapja után, egy pw50 nyergébe pattant, s innentől kezdve nincs megállás.
Bálintot már kicsiként is vonzották a motorok
Azt gondolom, hogy ehhez a sportághoz kell egy kis őrültség is, mert mégsem fociról vagy valamilyen más, kézenfekvőbb sportról beszélünk. Biztos vagyok abban, hogy volt/van valaki a családban – de nem a szüleid –, aki téged tolt előre ezen a pályán. Hogyan és mikor bűvölted meg először a motoros paripát?
A nagybátyám révén csöppentem bele ebbe a sportágba, aki nagy motorfan és tőle kaptam az első motoromat is. Először az ő telephelyén ismerkedtem meg a motorozás alapjaival, majd később a Szabó Kuksi Sportegyesületben (Kőbánya – a szerk.), a Hangár utcai pályán folytattuk.
Bálint szülei mindig aggódnak érte, de ez természetes, azonban megbékéltek és elfogadták, hogy fiúk ezt a sportot választotta, sőt, már támogatják is céljai elérésében.
Nagyon vártad már, hogy megszerezd motorra a jogsidat?
Az utcán való motorozás nem annyira vonz, de természetesen egy jó dolog ha el kell jutni gyorsan A-ból B-be. Ennek ellenére természetesen vártam már, hogy meglegyen, hisz néha jó a barátaimmal kikapcsolódni a motoron.
Ha valamit meg akar tanulni az ember, nem elég megelégedni azzal, hogy Ő tudja már gyakorlatban. Szükséges elméletekkel is felvérteznie magát. Mindig türelmes voltál, vagy őrült szenvedéllyel habzsoltad a szellemi, gyakorlati tudást?
Természetesen a háttértudás – ami a motorozáshoz kell – szinte sosem elég, mindig tud hova fejlődni és tanulni az ember. Úgy gondolom, hogy ennek kell időt adni, és nem habzsolni az információkat, mert úgy kevésbé maradnak meg.
Kedves Látogató!
Felhívjuk szíves figyelmedet, hogy az instagramon: https://www.instagram.com/kultkocsma/?hl=hu, a facebook oldalunkon: https://www.facebook.com/kultkocsma és a youtube csatornánkon:
is elérhetőek vagyunk!
Kérünk szépen, ha időd engedi, kedved van, akkor kövess ezeken az oldalakon is minket!
Köszönettel:
www.kultkocsma.hu szerkesztősége
Ez a sport nemcsak a sebességről szól, ha jól gondolom, hanem más dolgokról is. Melyek ezek?
Pontosan, ez nem csak arról szól, mint minden sport, ez is nagyon összetett. Ha csak azt megnézzük, hogy ez egy egyéni sportnak látszik, a csapat szerepe nagyon fontos, hiszen szokták mondani, a verseny már a boxban el tud dőlni. A megfelelő futómű beállítása, a gumiválasztás stb… Továbbá a versenyző szerepe sem csupán annyi, hogy húzza a gázt, gondolkozni kell, a lehető legkisebb idő alatt lereagálni a pályán történő eseményeket. Testben és fejben is toppon kell lenni a versenyzőnek.
Mesélnél első sikeredről?
Kimondatottan az első sikeremre nem emlékszem, de az első versenyemre kifejezetten. 2006-ban indultam először egy klubversenyen és 3. helyen értem célba, ha ránézek arra a serlegre, mindig nagyon jó visszagondolni, hogy honnan indultam.
Milyen gépeken ültél eddig? Valamelyik a szívedhez nőtt?
Nagyon sok különböző motoron ültem már, ahogy nőttem, úgy haladtunk felfelé a ranglétrán. A testalkatom miatt ezek a lépcsőfokok kicsit gyorsabban jöttek, mint ahogyan az átlagosan történne, így kerültem például 13 évesen 600-as motorra, vagy 15 évesen 1000-es motorra. Kiskoromban ugye egy pw50es Yamahával kezdtem, majd pályázásra átalakított 50-es krosszmotorokkal folytattam. Egy nagy lépés volt, amikor először váltós motorra ültem, egy Honda NSR50-re. A nagypályázásba egy Aprilia RS125-el kezdtem bele. Innen egy igencsak nagy lépcsőfok következett, az R6-os 600-as Yamaha. A Yamaha után kicsit visszalépésnek tűnhet, de egy 390-es KTM-re ültem át, mellyel Németországban versenyeztem, az egyik legrangosabb utánpótlás bajnokságban. Ezután még nagyobb kihívás ért, ugyanis, jött a motorok királya, az „ezres”. 2017-ben hajtottam először a GSX-R-t, amelytől azóta sem tudtunk elszakadni, eddigi kedvenc motorom.
Hogyan kerültél jelenlegi csapatodhoz?
2014-ben szerettünk volna szintet lépni, és nemzetközi versenyeken indulni, amelyhez kellett segítséget keresni, és a jelenlegi csapatom egy nagyon jó választásnak bizonyult. Nagyon sokat köszönhetek a H-Moto Teamnek, és még sok mindenen fogunk együtt keresztül menni.
Milyen időközönként és hol vannak az edzéseid? Szigorúnak véled az edzői utasításokat? Mindig egyet is értesz vele?
Hetente kétszer járok Budapestre, a Fit4Race edzéseire, amely speciális edzést nyújt motorsportolók számára. Ezen kívül biciklizni, és kondizni szoktam Fehérváron. Természetesen az edzői utasítások betartom, hiszen ez a fejlődés útja.
A sebesség egyfajta szabadságot ad annak, aki egy kicsit is uralni tudja féktelen vágyait. Gondolom ebben is jeleskedsz?
Miután ráülök a motorra és lehúzom a plexit, tényleg csak magam vagyok, és nem számít semmi más, ez egy nagyon felemelő érzés. Aki már motorozott, ezt szerintem pontosan tudja. De a versenypályán nem lehet azért teljesen kikapcsolódni, a feladatra kell összpontosítani.
Mi játszódik le benned, amikor átadod magad a sebességnek? Soha nem volt benned félsz attól, hogy elesel, vagy valami történik a motoroddal, és összetöröd magad?
Ha arra koncentrálnék, hogy el ne essek, akkor az a teljesítményemen is meglátszana, ezért ilyenekre nem szabad gondolni.
Egyáltalán nem lehet meglepődni azon sem, hogy Bálint 6 évig versenyszerűen evezett a motorozás mellett, és nagyon is szerette, azonban a kettőt már nem bírta összeegyeztetni. Az sem meglepő, hogy ebben a sportban is jeleskedett. A Magyar Bajnoki Cím szobájában sorakozik a többi mellett. Ez a sport is kedves marad számára.
Kérlek, meséljed el Olvasóinknak eddigi magyar bajnoki és nemzetközi sikereidet!
2011 és 2012-ben NSR50 kategóriában, a MAMI kupán első helyen végeztem az év végi értékelésben, és ugyanitt, csak 125-ös kategóriában a következő évben szintén kupagyőztes lettem. 2014-ben, az Alpok Adria bajnokságban a 2. helyet szereztem meg, szintén a 125-ös kategóriában. 2016-ban az ADAC Junior Cupban, az év végi 7. hely lett az enyém. 2018-ban az első „ezres” szezonomban magyar bajnoki címet szereztem, valamint a német Suzuki GSX-R Cupban összetettbeli 3. helyet szereztem.
Egyáltalán hogyan sikerül a tanulás mellett időt szakítanod e kemény és időigényes sportra? Jut idő barátokra, szórakozásra?
Nagyon nehéz beosztani az időmet, versenyek és edzés mellett még a tanulás, és akkor még közösségi élet is vár, nem mondom, hogy megoldhatatlan, de nem egyszerű. A tanulás ehhez képest nem megy rosszul, 4-5 tanuló vagyok.
Legkedvesebb élményed, ami a gyorsasági motorozással, esetleg más dolog kapcsán eszedbe jut?
Nagyon sok kedves emlékkel gazdagodok a motorozás révén is, sok különböző embert ismertem meg, rengeteg szép helyen jártam. Kifejezett élményt nem tudnék kiemelni, az egész egy élmény számomra.
Agárdra jár gimnáziumba, és egyelőre a Testnevelési Egyetem felé kacsintgat. „ … de nem tudhatjuk, mit hoz a jövő.” – mondja a sikeres pilóta.
Mi az, ami hajt téged? A siker, vagy maga a szenvedély, a motorozás, a sebesség öröme, esetleg mások gyönyörködtetése, ahogyan lovagolod a nyerget?
Ehhez a sporthoz elengedhetetlen a motorok iránti szenvedély és nálam ez teljes mértékben megvan. A siker mindenkit vonz, de úgy vélem, nem mindig az úgymond felületes sikereket kell nézni, hogy éppen ki hányadik lett, hanem a mögötte lévő fejlődés és tapasztalatszerzés is egyfajta siker.
Sikert sikerre halmozol – ráadásul feltűnően helyes is vagy –, gondolom, a lányok sorban állnak, hogy elnyerjék kegyeidet? A szíved is olyan hatalmas, mint szép szál termeted? 🙂 Nehezem tudsz választani közülük?
Huhh, ilyenre nem tudom, hogyan kell pontosan válaszolni! ?
Az elektronikus zenéket szereti hallgatni.
Mivel szeretnéd még megörvendeztetni a gyorsasági motorozás híveit? Milyen közeli, távoli események, céljaid lebegnek szemeid előtt?
Szeretnék hasznos tagja lenni a hazai és akár külföldi motoros társadalomnak, és építő munkát végezni a sportban. Ennek egyik alapkövét most helyezzük le, ugyanis egy pályázás rejtelmeibe belevezető cikksorozatot kezdtünk el még a tél folyamán, és még reménykedem, hogy sok ilyen és ehhez hasonló projekttel tudom segíteni az embereket.
Biztos vagyok abban, hogy Bálint jó úton halad, már hasznos tagja a motoros társadalomnak, értéket ad – és egyre több sikert ér el klubjával együtt. Az is egyértelmű, hogy igazán érett jellemével példát mutat csapatának, de mindenkinek! A siker nem szédíti meg, inkább megerősíti abban, hogy fejlődjön személyisége és kiváló eredményeivel mindenkit megajándékozzon, így nem véletlenül öregbíti majd hazánk hírnevét is.
Visnyei Ferenc/Visó