Kezdőlap Film- és színházművészet Csak egy tátongó fekete lyuk? – Babaházból rémálom

Csak egy tátongó fekete lyuk? – Babaházból rémálom

417
0
Meddig tarthatjuk fogva saját magunkat, hazugságokkal cicomázva magáncelláinkat? És mi történik, ha rájövünk, hogy a csoda, amire várunk, csak egy tátongó fekete lyuk? Ilyen kérdéseket vet fel Botond Nagy rendezésében Henrik Ibsen Nóra című színműve, amelyet a Kolozsvári Állami Magyar Színházban mutattak be március 16-án.
Nora
Jelenet az előadásból
Forrás: huntheater.ro

A kóma kiszolgáltatott állapot. Tehetetlenség. A szabadság ellentéte. Az ember hajlamos arra, hogy bebörtönözze magát hazugságokba, elképzelt valóságokba, régi traumákba, ismétlődő bántalmazásokba. Hajlamos engedni a kóma-állapotnak, és tehetetlenül reménykedni a csodákban.

Nóra ráeszmél arra, hogy a babaház, amelyben raboskodik, egyre szűkebb. Hogy a díszes falak mögött ismétlődő rémálmok bújnak meg, amelyekkel meg kell küzdenie, ha emberré akar válni. Ha szabad akar lenni. Ez a szabadság lemondásokkal jár.

14939-nora__080bir_0213

„Nóra kómában van, abból ébred fel. Az ébredés fájdalmas folyamat, örvényszerű hipnózis. Küzdelem, ahol a kegyetlenség cicomák nélkül talál ránk. Agamemnon feláldozza Iphigéniát, hogy megnyerje a háborút. Nóra pedig feláldozza a jelenét, hogy megnyerje saját háborúit” – mondja a rendező.

14936-nora__062bir_0029

Az előadás látványtervezője, Rancz András elmondta: „Arra törekedtünk, hogy szervesen összeboronáljuk a digitális világot a valósággal. Mivel nincsenek hagyományos díszletelemek, az előadás látványvilága vetített képekből, projekciókból épül fel. Ennek óriási előnye, hogy szinte bármit megálmodhatunk és létrehozhatunk. Az egész tér együtt lélegzik a szereplőkkel, és ettől sokkal szervesebben épül az előadásba, mint egy hagyományos díszletelem.”

14934-nora__048bir_9931

Visky András, a színház művészeti vezetője Thomas Ostermeier kortárs német rendezőt idézve jelentette ki: Henrik Ibsen korszakába léptünk, ő közel másfél évszázada ugyanis a legkorszerűbben fogalmazta meg azt a válsághelyzetet, amelybe a nyugati kultúra jutott, azt a kort, amelyikben „egyetlen vallásos hely maradt: a pénz temploma”.

14929-nora__012bir_9709

Nóra szerepét Ötvös Kinga játssza, színpadképét, jelmezeit Carmencita Brojboiu, digitális grafikáját Szederjesi Szidónia, zene és hangtervét Kónya-Ütő Bence készítette.

Forrás és fotók: Kolozsvári Állami Magyar Színház

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét