Kultúra-képzőművészet-konferencia – Nemzetközi konferenciát rendeznek az Artpool alapításának 40. évfordulójára

Nemzetközi konferenciával ünneplik az Artpool Művészetkutató Központ alapításának negyvenedik évfordulóját; a csütörtökre és péntekre több mint ötven nemzetközi hírű kutató részvételével meghirdetett budapesti eszmecsere egyben az Artpoolt is magába fogadó, idén létrejövő Közép-Európai Művészettörténeti Kutató Intézetre (KEMKI) is felhívja a figyelmet.

A képhez tartozó alt jellemző üres; artpool.kult_.jpg a fájlnév

    Az esemény célja, hogy reflektáljon az Artpool új intézményi környezetére és feltérképezze a KEMKI részévé váló archívum nemzetközi kapcsolatainak lehetséges új irányait. A konferencia így olyan kutatási területek összefüggéseire kérdez rá, amelyek az Artpool múltja és jövője szempontjából is meghatározók: mint a kapcsolatművészet, a szamizdat, az underground művészet, a művészarchívumok és a progresszív muzeológia – közölte az MTI-vel hétfőn a konferenciának otthont adó Szépművészeti Múzeum.

Mint a közlemény emlékeztet, az Artpool a hatvanas évektől megjelenő új művészeti mozgalmaknak, irányzatoknak, köztük az úgynevezett nem hivatalos (underground, szamizdat) művészeti törekvéseknek az egyedülálló dokumentumgyűjteménye. A 650 folyóméternyi és 2300 órányi digitalizált archívumi anyagban csaknem 7500 művész, művészcsoport, intézmény kutatható.

Az Artpool kordokumentumtár és művészeti gyűjtemény egyben: az archívumban levelezések,  jegyzetek, vázlatok, tervek, ötletek, interjúk, kéziratok, eredeti művek, fotódokumentumok, katalógusok, meghívók, plakátok, bibliográfiák, kronológiák, monográfiák, folyóiratok, diagramok, portfóliók, videó- és hanganyagok egyaránt megtalálhatók.

A gyűjtemény sokrétűsége lehetővé teszi, hogy a fluxus, a koncept art, a performansz, a vizuális és konkrét költészet, a hangköltészet, a művészkönyv, a mail art, a művészbélyeg, a művészképeslap, a művészfolyóirat, a copy art, a kompjúterművészet, a videoművészet, a public art magyarországi és nemzetközi dokumentumai egy helyen kutathatók legyenek. Mindezek a Magyarországon csak itt található Altorjai Sándor, Erdély Miklós, Galántai György, Tót Endre, Ben Vautier, G. A. Cavellini, Ray Johnson, Monty Cantsin életmű-dokumentációval egészülnek ki – idézi fel a közlemény.

Az Artpoolt 1979-ben Galántai György és Klaniczay Júlia a nemhivatalos művészet dokumentumainak archiválására és megőrzésére, a magyar művészet külföldi láthatóságának növelésére hozta létre. A nehézségek ellenére az alapítók magánlakásából indult archívumi projekt már a rendszerváltás előtt bekerült a kortárs művészet legfontosabb közép-kelet-európai kezdeményezései közé, mára pedig archívumával, könyvtárával és médiatárával a régió legfontosabb neoavantgárd fókuszú kutatóhelyévé vált. Az Artpool Művészetkutató Központ már ötödik éve a Szépművészeti Múzeum részeként működik, és múzeumi keretek között képviseli tovább a kortárs művészet és a művészeti kutatás gyakorlatát, ettől az évtől pedig a Szabolcs utcában létrejövő KEMKI részeként folytatja működését.

A kétnapos, jubileumi konferencia az Artpool “aktív archívum” koncepcióját használja kiindulópontként, és ennek nemzetközi párhuzamait, valamint kortárs értelmezéseit és alkalmazásait igyekszik feltárni.

A képhez tartozó alt jellemző üres; csalahirdetés.kult_-18.jpg a fájlnév

A rendezvény programjában szereplő 24 előadás egy-egy archívum bemutatása helyett olyan új, innovatív muzeológiai, kurátori, tudományos és művészeti módszertanokat mutat be, amelyekkel az archívumi munka a művészetkutatás és a jövőről alkotott víziók szolgálatába állítható – közölték a szervezők.

MTI

Szerkesztő: Visó

© 2020: Kultkocsma fejlesztés alatt | Travel Theme by: D5 Creation | Powered by: WordPress