Kultúra-film-interjú-Magyarország – Akik maradtak – Tóth Barnabás: “ha van valaki, akiről gondoskodnod kell, túl tudsz élni bármit”

Tóth Barnabás Oscar-díjra nevezett Akik maradtak című filmjében két ember kapaszkodik egymásba a második világháború utáni Budapesten, hogy túl tudják élni szeretteik elvesztését. “Ha van valaki, akiről gondoskodnod kell, akkor túl tudsz élni bármit: engem két egymásra szoruló ember vegytiszta kapcsolata érdekelt” – mondta el az MTI-nek a rendező a filmről, amelyet szeptember 26-tól láthatnak a nézők a mozikban.

    A Susotázs rendezőjének játékfilmje augusztusban debütált a coloradói Telluride Filmfesztiválon. A rendező elmondta: ott tudta meg, hogy ezt a filmet nevezi Magyarország a legjobb nemzetközi film kategóriában az Oscar-díjra.


Az Akik maradtak F. Várkonyi Zsuzsa Férfiidők lányregénye című könyve nyomán született. A második világháborút követő években játszódó regényben az ismert pszichológus szerzőt a folytatás, a továbblépés, a szeretet gyógyító ereje, a sebek begyógyítása foglalkoztatta, és a traumafeldolgozás, két egymásra szoruló ember vegytiszta kapcsolata érdekelte a film rendezőjét is.

“Telluride-ban a film vetítése után odalépett hozzám egy veterán, aki Irakban szolgált a haditengerészetnél, hogy az egyetemi tanulmányait finanszírozza. Azt mondta: neki ez a film gyógyító erejű volt. És ez mindennél többet jelent nekem is mint rendezőnek. A trauma egy baleset is lehet vagy a rák, mindenkinek megvan a maga keresztje, a maga tragédiája az életben, nem lehet megúszni. De ha a művészet a maga szerény eszközeivel hozzájárulhat, hogy a néző ezt másfél órára elfelejti, vagy láthat másokat, akik átevickélnek a nehézségeken, és ezzel utat mutat, akkor ez a szórakoztatás túlmutat magán” – fogalmazott a rendező.


Tóth Barnabás, aki maga is színész, a Momentán társulat egyik alapító tagja, megemlítette, hogy a társulat előadásainak az improvizáció a mozgatórugója, és ez a tapasztalat segítette a rendezői munkában. “Nem is színészi, hanem írói feladat ez. A közönség reakciója azonnali, élő, ezért kétezer előadás alatt belém égett, hogy mi működik és mi nem” – magyarázta.

A forgatásra a szűkös költségvetés miatt nagyon kevés idő, mindössze 19 nap állt rendelkezésre, ezért a felvételek előtt rengeteget próbáltak, improvizációra nem volt mód. “Mivel elég sokat készültünk, és irodalmi alapanyagból dolgoztunk, nem is merült fel, hogy eltérjünk a forgatókönyvtől. De akár elő tudtuk volna adni színpadon, annyira kész volt minden” – mesélte.


A szereplőválasztásról elmondta: a női főszereplőt, Klárát alakító Szőke Abigél profizmusa lefegyverző volt számára. “Imponált, hogy akarta ezt a szerepet, a forgatás előtt a 45 kilójából hármat le is adott, hogy eljátszhassa, s végül az is mellette szólt, hogy a kamera nagyon szereti az arcát” – mesélte.

Öt évet ölel át a film, és az első képektől az utolsóig a szemünk láttára nő fel a kamaszlány. “Ez a szédületes átalakulás Kund Barbara sminkesnek, Lengyel Rita jelmeztervezőnek és Károlyi Márk fodrásznak is köszönhető, fantasztikus munkát végeztek. Klára szerepe nagyon nehéz és összetett szerep, előfordul, hogy jelenet közben vált öregasszonyból kamaszlányba” – emelte ki a rendező.


A férfi főszereplő, az Aldót játszó Hajduk Károly mellett az döntött, hogy jó párost alkottak Abigéllel a vásznon – mondta, hozzáfűzve, hogy a két színész korábban A martfűi rémben már játszott együtt.

Az 1948 és 1953 között játszódó film díszlettervezője a közelmúltban elhunyt Rajk László volt, aki tanácsaival is segítette a rendezőt. “Az a pillanat, amikor a szomszédot éjszaka elviszi az ÁVÓ, és a zajra az ágyból kiugró Aldó egy perc alatt előveszi a bőröndöt, a cipőt és menetkész, neki köszönhető. Neki a szomszédban a csöngetés az bőrönd, kabát, mert nem tudod, hogy Gulág lesz-e vagy csak egy éjszaka. Végtelenül gáláns, nagy tudású emberről beszélünk, aki szuperprodukciók után vállalta el ezt a filmet. Nélküle nem tudtuk volna megoldani. Egy nagy művelődési házat rendezett be: délelőtt a mozi volt, délután az árvaház folyosója, este a táncterem. Neki köszönhetően rengeteg pénzt és időt takarítottunk meg, és nem látszik a filmen” – idézte fel.

A film egy gyermek születésével kezdődik, hogy megismerjük Aldót, aki nap mint nap világra segít egy életet, miközben az ő gyermekei már nincsenek. “A szülő nő a feleségem volt, állandó munkatársam, Lisztes Linda, aki minden munkámban részt vesz mint a legszorosabb alkotótársam. A kádjelenetben a kislányom játszotta Klára húgát, és az egyik árvaházi gyerek, aki a csomagot bontja, a fiam volt” – árulta el Tóth Barnabás.

A rendező arról is beszélt, hogy az eddigi fogadtatás minden álmát túlszárnyalta. “Nehezen indult be a film, de az amerikai forgalmazó bekapcsolódása meghozta az áttörést. Ennek is köszönhető, hogy Telluride-ban volt a világpremier. Nagyon jó amerikai kritikákat kaptunk, de a csütörtöki miskolci magyar premier a CineFesten még ezt is felülmúlta. A teltházas vetítésen a közönség végignevette a filmet” – mesélte.

“Ez a film természetesen nem vígjáték, itt a történelmi kontextus és a történet kifutása miatt nem komédiáról beszélünk, éppen ezért külön jólesett, hogy a közönség végig együtt élt a filmmel” – fűzte hozzá.

A további fesztiválszereplésekről elmondta, hogy két hét múlva utazik a filmmel a dél-koreai Puszanba, aztán Chicagóba.

Az Akik maradtak az NMHH Médiatanácsának Magyar Média Mecenatúra Programja támogatásával készült 120 millió forintos költségvetésből.

A forgatókönyvet Tóth Barnabás és Muhi Klára írta, az operatőr Marosi Gábor, a producer Mécs Mónika és Mesterházy Ernő, a zeneszerző Pirisi László volt. Hajduk Károly és Szőke Abigél mellett a további szerepekben Nagy Mari, Simkó Katalin, Horkay Barnabás, Lukáts Andor, Zsurzs Kati, Jordán Adél, Stefanovits Angéla és Igó Éva látható.

Kultúra-zene – Juan Diego Flórez tenor az Erkel Színházban ad koncertet

A legnépszerűbb operaáriák és operettek szólalnak meg Juan Diego Flórez perui tenor koncertjén október 22-én – a korábban meghirdetett helyszíntől eltérően – a budapesti Erkel Színházban.

Juan Diego Flórez – forrás: juandiegoflorez.com

    Az esten közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara Jader Bignamini vezényletével – közölték a szervezők az MTI-vel.

A perui operaénekes műsorát kezdetben Bellini-, Donizetti- és Rossini-szerepek alkották, majd amint hangja érettebbé és előadásmódja erőteljesebbé vált, ez a repertoár Mozart-, Verdi- és Puccini-áriákkal is bővült.

Első komoly fellépését egy beugró szerepnek köszönheti, amikor 1996-ban, 23 éves korában helyettesítette a megbetegedett tenort a Rossini Fesztiválon. Juan Diego Flórez még ugyanabban az évben a milánói Scala közönségének is bemutatkozhatott, amit a londoni Covent Garden, majd a New York-i Metropolitan és a bécsi opera követett.

Juan Diego Flórez hangja a bel canto tenorok között is ritka kincs, New Yorktól Japánig jelenleg a legkeresettebb és legtöbbet foglalkoztatott tenorok egyike. Hazájában, Peruban a legmagasabb kitüntetések tulajdonosa, de bélyeget is bocsátottak ki az arcképével.

MTI

FILM – Böngészhető a 19. Filmtettfeszt programja

Felkerült a 14 erdélyi településen megszervezett 19. Filmtettfeszt teljes programja – közönségtalálkozókkal, kísérőrendezvényekkel együtt – a filmtettfeszt.ro oldalra.

A Filmtett Egyesület 2019-ben az eddigiek (Arad, Csíkszereda, Gyergyószentmiklós, Kézdivásárhely, Kolozsvár, Kovászna, Nagyszeben, Nagyvárad, Szamosújvár, Szatmárnémeti, Sepsiszentgyörgy, Székelyudvarhely, Temesvár) mellett két új helyszínen, Nagyszalontán és Szamosújváron is szervez vetítéseket október 2. és 6. között. Aradon október 11-12-én tűzik műsorra a filmeket.

A friss magyar filmek szemléjének hivatalos megnyitója október 2-án, szerdán lesz Kolozsváron, a Győzelem moziban, ahol Szőcs Petra első nagyjátékfilmjét, a Dévát vetítik. A vetítések – Csíkszereda kivételével – minden helyszínen ingyenesek.

FILM – Új román filmekkel virraszthatunk Kolozsváron

Román Filmek Fehér Éjszakája lesz a kolozsvári Győzelem moziban szeptember 20-án, pénteken. A maratoni vetítéssorozaton három új alkotást ismerhet meg a közönség.

Az első filmnek ez lesz a hazai mozibemutatója. 19:30-tól Andrei Cohn Arest című filmjét vetítik, amely díjat nyert a Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválon (TIFF), és Karlovy Varyban is műsorra tűzték. A cím az abszurd alaphelyzetre utal, amelyben egy építész egy volt szekus kínzótiszttel kerül egy cellába.

Monștri, Marius Olteanu többszörösen díjazott filmje 21:45-től kezdődik. A hivatalos mozibemutató előtt vetített alkotás a párkapcsolatok mögött álló kompromisszumok és végleges döntések vizsgálata. A Monștri nagydíjat nyert Szófiában és debütdíjat a kolozsvári TIFF-en.

A fehér éjszaka utolsó programpontja az éjfélkor kezdődő Parking, Tudor Giurgiu új filmje, amely egy Spanyolországba emigrált, parkoló-őrként dolgozó román költő intenzív szerelmi történetét mutatja be.

(közlemény)

FILMKRITIKA – Nem vérzik el – Adrian Grunberg: Rambo: Last Blood / Rambo V – Utolsó vér

Írta: Tóth Menyhért

1982-ben az Első vér forgatásakor talán maga Sylvester Stallone sem gondolta volna, hogy veterán hőse, John Rambo még huszonhat évvel később, húsz évnyi kihagyás után is a nagyvásznon fogja halomra nyilazni az ellent. A 2008-as John Rambóban viszont pontosan ez történt, hogy aztán újabb tizenegy év teljen el az idei búcsúig, ahol kőkeményen kiontatik az a bizonyos utolsó vér…

Rambo-filmeket legtöbben nem az elmésen felépített forgatókönyv, a rétegzett, többdimenziós karakterek vagy a kiemelkedő színészi alakítások miatt szeretjük (holott például a David Morrell regénye alapján készült első részt ezekért is kedvelhetnénk). A sztori látszólag egyszerű: az Amerika országútjain céltalanul bolyongó főhőst koszos, zűrös csavargónak nézik, ezért rászáll a helyi rendőrőrs, hogy aztán hősünk ezt ne hagyja annyiban, és önvédelemből háborús övezetté formálja az addig békés és unalmas kisváros mindennapjait. Az akcióval beborított felszín mögött azonban mély, emberi dráma rejtőzött. Főszereplőnk nem csavargó volt, hanem egy Vietnám legtüzesebb poklát is megjárt exkatona, akiről a legendás zárójelenetben kiderül, hogy a lelke már véletlenül sem annyira ép és erős, mint a teste. Rambót nemcsak a háború borzalmai nyomorították meg, hanem az a tény is, hogy a hazája, amiért harcolt, nem fogadta őt vissza, és csak a lélektelen gyilkológépet látta benne, amit a fiatal Sly egyszerre kőkemény és érzékeny alakítása kiválóan jelenített meg. Kis túlzással ehhez a vonalhoz nyúlik vissza John Rambo ötödik és egyben utolsó bevetése is.

Azért csak kis túlzással, mert a Rambo V jócskán merít a második, harmadik és negyedik felvonások véráztatta, üres akciópornójából is, és a társadalmi üzenete sem olyan fajsúlyos már, mint 82-ben az Első véré volt. Idős veteránunk immár minden vad dologtól visszavonultan éldegél néhai édesapja arizonai farmján, ahol alagútásással, lovaglással, pengefabrikálással és nyomkereséssel vezeti le a génjeibe kitörölhetetlenül beleivódott háborús energiát, amikor éppen nem erős nyugtatókkal tartja magától távol a démonjait. Az idilli hétköznapok azonban csak addig tartanak Rambo számára, amíg szeretett unokahúgát el nem rabolja egy mexikói emberkereskedő-hálózat, hogy prostituáltként értékesítse. Erre a hírre ugyanis Rambo újra háborúba indul, és a harctéren már cseppet sem veszi nyugdíjasra a tempót.

Olyannyira nem, hogy a Rambo V bátran nevezhető a széria legbrutálisabb darabjának. Korosodó hősünk megmutatja, hogy továbbra is képes koponyákat átnyilazni, puszta kézzel kitépni egy ember ádámcsutkáját, de ha úgy adódik, egy laza lefejezéstől vagy egy még dobogó szív kinyesésétől sem riad vissza. A fináléra pedig az alkotók egy olyan, változatos halálnemeket rendesen tartogató csapdarendszert álmodtak meg a bűnszindikátus embertelen tagjainak veszteként, hogy azt alighanem még a Fűrész-filmek főgonosza is megirigyelné. A rengeteg belezés és akció mellett azonban a Rambo V fontos erénye, hogy a hidegvérű bosszúálló mögött – az Első vérhez hasonlóan – végre ismét felfedezhetjük a sebezhető embert a címszereplő karakterében. Rambo ezúttal igazi „Toldi estéje”-üzemmódban nyomja: számot vet az életével, emlékezik a múltra, rengeteget monologizál, fizikuma pedig korántsem olyan golyóálló, mint a 80-as évek közepén és a 2008-as rebootban volt.

A hetvenhárom éves Sylvester Stallone tehát méltó módon vesz búcsút ikonikus szerepétől. Egyszerre szolgálja ki az újabb durvulásra éhes és az első rész utáni nosztalgia lázában égő rajongóit, érzékenyebb pillanatai, valamint a film végén elhelyezett, a szériát egyszersmind összegző és lezáró montázs pedig szépen elfeledteti velünk a sokszor bántóan gagyi CGI-t – meg azt a tényt, hogy közelebbről nézve a Rambo V sem több egy teljesen felesleges folytatásnál.

filmtett.ro

Óriási elismerésben részesült a mindössze 21 éves brit rapper

Egy 21 éves londoni rapper, Dave kapta az év legjobb brit albumának járó zenei díjat, a Mercury Prize-t. Az indoklás szerint Dave Psychodrama című debütáló anyaga generációja legmerészebb rapalbuma.

Fotó: Dave/FB

Fotó: Dave/FB

A Mercury-díjat minden évben a legjobb album kapja, amely az Egyesült Királyságban brit vagy ír előadótól megjelent. Az 1992 óta minden évben odaítélt díj 25 ezer fonttal (9,1 millió forint) jár együtt.

A csütörtök esti londoni díjátadón Dave (teljes nevén David Orobosa Omoregie) mások mellett a The 1975-ot, a Foalst, Anna Calvit és az Idlest előzte meg.

Psychodrama idén márciusban jelent meg, vezette a brit albumlistát és eddig 130 ezer példány fogyott belőle – írta a bbc.com.


A rapper a díjat családjának és barátainak ajánlotta, kiemelten bátyjának, Christophernek, aki gyilkosságért életfogytig tartó börtönbüntetését tölti. Az elgondolkodtató és önelemző Psychodrama megírását az a terápia inspirálta, amelyben bátyja a börtönben részesül: az elítéltek rehabilitációját a múltjukra épülő szerepjátékkal segítik.

A lemez vezető kislemeze, a Black a feketékkel kapcsolatos bánásmódra fókuszál az Egyesült Királyságban. Amikor a BBC Radio 1 műsorában lejátszották, a dallal kapcsolatban a hallgatók egy kis csoportja a “fehér emberekkel szembeni rasszizmus” vádját fogalmazta meg.

Akit érdekel, milyen élőben Dave, legközelebb Berlinben nézheti meg október 18-án.

A díjátadó egyébként meglehetősen kaotikusra sikeredett: az Idles tagjai beugrottak a közönség közé, a Black Midi zenészei egy elhibázott bukfencezési kísérlet nyomán egy zongorában landoltak. A legnagyobb feltűnést azonban a northamptoni rapper, Slowthai keltette, aki egy Boris Johnson kormányfőt idéző fejet emelt a magasba, amikor a vagyoni egyenlőtlenségről szóló számát, a Doormant adta elő. Ezek egyike persze nem található meg pillanatnyilag a díjátadóról tudósító (hivatalos) felvételek között…

 Mercury PrizeNagy-BrittanniaDaverapper

koncert.hu

A csermely halkan zúg majd Tapolcán

Labancz Andrea​

A Pisztráng & Borfesztivál immáron kilencedik alkalommal várja a látogatókat szeptember utolsó hétvégéjén Tapolcán, a Malom-tó partján. Szeptember 27-29. között lesz minden, mi szemnek, szájnak és fülnek ingere! 😉

Pisztráng & Borfesztivál Tapolca

Pisztráng & Borfesztivál Tapolca

Egy laza esti borozgatás alkalmával született meg a gondolat két barát fejében, miszerint ideje lenne Tapolcán egy gasztrofesztivál megrendezésének. Az ötletet tett követte, és mára hagyománnyá vált az őszi őrület a városban. Idén tizenöt borospavilon, a tapolcai haltelepről frissen szervírozott és többféle változatban elkészített pisztrángok, valamint 30 koncert gondoskodik arról, hogy csak aludni menjünk haza este.

A gyönyörű helyszínen koncertet ad többek közt a hazai rockabilly legkedveltebb képviselője az Ed Phillips and The Memphis Patrol, a tehetségkutatóban bemutatkozó, azóta több slágert is jegyző Heincz Gábor Biga, a bomaformában lévő Tóth Vera saját csapatával, A Dal című műsorban megismert Acoustic Planet, a Nagyboldogasszony Római katolikus templomban pedig Gion Zsuzsanna mezzoszoprán és Virágh András orgonaművész tölti meg a teret zenével.

Ezen kívül lesz még napindító jóga, fényfestés, és bemutatkoznak a helyi fiatalok is három különböző helyszínen.

A programok ingyenesek, további részletek ide kattintva: Pisztráng és Borfesztivál

 Pisztráng & BorfesztiválTapolcafesztiválkoncertgasztronómiapisztránghalEd Phillips and The Memphis PatrolFonográf EmlékzenekarTóth Vera QuartetAcoustic PlanetBiga

koncert.hu

Babaútlevelet bocsájtott ki a Pannon Filharmonikusok zenekar

Meseszerű történetekkel csábítja a kicsiket a pécsi Kodály Központban hallható eseményekre a Pannon Filharmonikusok (PFZ) által kiadott “babaútlevél”.

Babaútlevelet bocsájtott ki a Pannon Filharmonikusok zenekar

Babaútlevelet bocsájtott ki a Pannon Filharmonikusok zenekar

A gazdagon illusztrált ingyenes kiadvány azokhoz a szülőkhöz szól, akik a zenei nevelést is a mindennapok részének tekintik a gyerekek születésétől kezdve. A kiadvány  – kedves szövegével és mesés illusztrációjával – tökéletes bevezetőt jelent ebbe a világba, melynek állomásai a kiskönyvben folyamatosan dokumentálhatókká is válnak.

A “babaútlevelet” Baranya, Somogy és Tolna megye kórházaiban már ingyenesen biztosítják a családoknak, a nagyobb gyermekek szülei pedig bármikor kérhetik a pécsi Kodály Központ jegypénztárában.

A zenekar szinte valamennyi korosztály számára kínál zenés fejlesztő programot. A legkisebbeket 3 éves korig a Babzsák program várja, ahol jelmezbe bújt vonósnégyes és egy zeneterapeuta segítségével ismerkedhetnek meg a zene világával a picik. A három és nyolc év közöttiek a Csigaház program keretében minden alkalommal más-más hangszercsoporttal találkozhatnak, és ki is próbálhatják azokat, s Idén már a 3. évadát kezdi a kizárólag 14-18 éveseknek kialakított #NoBabel program, ahol az életkori sajátosságoknak megfelelő stílusban és környezetben értelmezhetik újra a klasszikus zene világát a kamaszok.

Az aktuális programokról a pfz.hu oldalon található bővebb tájékoztatás.

 Kodály KözpontPécsPannon Filharmonikusokbabaútlevélcsaládi programgyerekek

13 év után ismét magyar zenekar esélyes a rangos nemzetközi díjra

Pénteken este a Reeperbahn Festivalon az ESNS (Eurosonic Festival Noorderslag) stábja nyilvánosságra hozta a 2020-as Music Moves Europe Talent Awards jelöltjeit. A díjat minden évben a holland showcase fesztiválon adják át a kortárs európai zenei életet meghatározó, friss produkcióknak.

 13 év után ismét magyar zenekar esélyes a rangos nemzetközi díjra

13 év után ismét magyar zenekar esélyes a rangos nemzetközi díjra

Az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program a zenekar első európai-, és magyarországi, az Apey & The Pea-vel és SONYA-val közös turnéját is segítette. Ennek köszönhetően a Harmed az elmúlt másfél évben 18 európai országban léphetett fel klubkoncerteken és fesztiválokon, ők lettek az első magyar zenekar, amelyik lehetőséget kapott bemutatkozni a brit Tech-Festen, emellett pedig olyan előadókkal koncertezhettek együtt, mint a Meshuggah, a Whitechapel, az Adept, a Bury Tomorrow vagy a Caliban.
A zenekar bemutatkozó nagylemeze 2020-ra várható, és jövő tavasszal is többhetes Európa-turnéra indulnak majd.

A bejelentés értelmében a Harmed Music Moves Europe Talent Awards Loud kategóriájának jelöltje a Beast In Black nevű finn formáció mellett – amelynek szintén magyar a basszusgitárosa.

Legutóbb magyar zenekarok közül a Heaven Street Seven kapott hasonló figyelmet, amikor 2006-ban a MIDEM és az MTV Europe, Border Breakers Award díjának European Breakthrough Award nevű különdíját nyerték el. Ennek a programnak jogutódja a Music Moves Europe Talent Awards, amelyet idén adtak át először az Eurosonicon.

A díj célja, hogy olyan produkciókat ismerjen el, akik kurrens és aktív szereplői az európai könnyűzenei életnek, munkásságuk színvonala pedig méltó Európa kulturális örökségéhez (bármit is jelentsen ez – aszerk.).

Harmed a megalakulásától kezdődően jelen van a nemzetközi színtéren, miután 2017 júniusában debütált a ‘605′ című daluk az amerikai New Noise felületén.

A hirtelen fókuszba kerülő zenekart gyakorlatilag azonnal leigazolta az amerikai Victory Records (A Day To Remember, Emmure) sublabel kiadója, a Famined Records, a zenekar terjesztője így a Sony lett. Az eddigi egyetlen, From Day One címet viselő kislemez is erős indítást tudhat maga mögött, hiszen megjelenésekor az amerikai iTunes #72, a brit iTunes #9, a magyar iTunes #1 helyén nyitott a rock chartokon. A lemez nemzetközi, online premierje a Metal Injection-ön történt, ahol az idei Eurosonic-fellépő Apey & the Pea is bemutathatta a Black November videóját.

Harmed sikerének titka az erőteljes streaming jelenlét, amit jól példáz, hogy 2018-ban 72 000 hallgatótól összesen 193 000 egyéni Spotify lejátszást tudhatnak magukénak. Mindez többek között annak is köszönhető, hogy a zenekar dalai – első magyar zenekarként – bekerültek az oldal kurátorok által összeállított olyan playlistekbe, mint a New Blood vagy az Extreme Metal Workout. A Harmed Jester című kislemeze pedig a Deezer Metal: New Releases listáján debütált.

ITT LEHET SZAVAZNI RÁJUK

 Music Moves Europe Talent AwardsdíjHarmedstreaming

koncert.hu